Blog - WooCommerce logo gevuld

Handleiding WooCommerce - producten toevoegen

Leestijd: 6 minuten (1175 woorden)
profile image

Rick de Jong

Strategie

24 februari 2014 08:38

Handleiding WooCommerce

Stap voor stap. Compleet en begrijpbaar

Welkom in de speciale “WordPress handleidingen” sectie op Tussendoor.nl. Deze keer behandelen we het toevoegen van producten in het E-Commerce platform WooCommerce. 

Het voordeel van WooCommerce is dat het geïntegreerd is in jouw Wordpress website. Hierdoor kun je je webshop en website in één omgeving beheren. Daarbij is het beheer redelijk identiek en intuïtief. Toch nemen we het invoegen van producten graag stap voor stap met je door.

Stap 1: Product overzicht

Zodra je bent ingelogd in WordPress, navigeren we naar de producten binnen WooCommerce. WooCommerce heeft standaard twee opties in het menu, namelijk WooCommerce en Producten. Navigeer in dit geval naar Producten.

Wanneer je op producten hebt geklikt zie je de volgende mogelijkheden.

  • Producten
  • Producten toevoegen
  • Categorieën
  • Tags
  • Verzendklassen
  • Eigenschappen

Naast het toevoegen van producten is het belangrijk dat deze producten onderverdeeld worden in categorieën. Meer hierover vind je in de handleiding categorieën aanmaken in WooCommerce.

Stap 2: Het toevoegen van producten

Allereerst gaan we een product toevoegen aan WooCommerce. Klik in het menu op Product toevoegen. Je ziet nu de verschillende opties verschijnen.

Gegevens invoeren

  • Voer een productnaam in
  • Voer een uitgebreide omschrijving in van uw product

Wil je meer weten over het gebruik van de WYSYWYG editor lees dan de handleiding berichten opmaken

Vervolgens gaan we de productgegevens bepalen voor het product.

WooCommerce biedt de mogelijkheid om verschillende soorten producten toe te voegen.

Hierbij heb je de keuze uit:

  • Een simpel product
  • Een gegroepeerd product
  • Een extern product
  • Een variabel product

In deze handleiding gaan we in op het toevoegen van een simpel product.

Naast het verkopen van een fysiek product, zijn er ook mogelijkheden om een virtueel / downloadbaar product te verkopen.

Bij een virtueel product kun je denken aan digitale tickets die uitgeprint kunnen worden. Een downloadbaar product zou bijvoorbeeld een E-book kunnen zijn die klanten kunnen downloaden na een succesvolle betaling.

Wanneer er behoefte is aan een van deze type producten, klik je een van die opties aan. Wil je gewoon een fysiek product verkopen? Laat dan alles zoals het is.

De productgegevens zijn onderverdeeld in de volgende tabbladen:

  • Algemeen
  • Voorraad
  • Verzending
  • Gerelateerde producten
  • Eigenschappen
  • Geavanceerd

Algemeen

Onder het tabje algemeen vind je drie opties. SKU, Normale prijs en Promotieprijs. 

SKU Nummer. SKU staat voor Stock Keeping Unit, dit is een unieke voorraad code. Deze biedt administratief inzicht over voorraad, verkopen, etc. De SKU is meestal een reeks van letters en cijfers. De SKU naam moet uniek zijn!

Normale en promotie prijs. De normale prijs spreekt voor zich, wanneer een product is afgeprijsd kun je vervolgens een promotieprijs invullen. Wanneer je een promotieprijs toevoegt kun je de normale prijs laten staan. WooCommerce geeft vervolgens de promotie weer aan de voorzijde van de webwinkel, zodat de absolute korting zichtbaar is.

Voorraad

Heb je een fysiek product en dus (beperkte) voorraad? DAn kun je gebruik maaken van voorraad beheer in WooCommerce.

Voorraad beheren: Wil je gebruik maken van voorraad beheer? Vink deze optie dan aan.

Aantal op voorraad: Spreekt voor zich. Hier voer je de actuele voorraad in. Deze wordt vervolgens bijgewerkt bij verkopen.

Voorraadstatus: Hier kun je aangegeven of het artikel op voorraad- of uitverkocht is.

Backorders toestaan: Het toestaan van backorders betekent in feite dat je blijft verkopen, zonder dat er voorraad is. De klant krijgt dit te zien en kan dus rekening houden met een langere levertijd dan normaal. 

Individueel verkocht: Dit zorgt ervoor dat een product met maximaal één per keer verkocht mag worden.

Daarnaast zijn er nog een drietal tabbladen: Gerelateerde producten, Eigenschappen en Geavanceerd. Hierover vind je meer in de handleiding gerelateerde producten.

Stap 3: Content toevoegen

Onderaan de pagina kun je een korte productomschrijving invullen. De korte productomschrijving verschijnt normaal gesproken naast de product afbeeldingen op de product pagina. De normale omschrijving wordt zichtbaar ónder het product, op het tabblad product omschrijving.

Productafbeeldingen toevoegen

Per product kun je meerdere afbeeldingen toevoegen. Voeg ook een uitgelichte afbeelding toe.

De uitgelichte afbeelding is de hoofdafbeelding van je product. 

Deze afbeelding wordt weergegeven in het product overzicht van de webshop. Het instellen van een uitgelichte afbeelding gaat op dezelfde manier als het toevoegen van een afbeelding.

Producttags toevoegen

Je kunt per product “producttags” toevoegen. Deze producttags zijn trefwoorden die te maken hebben met het artikel. 

Door producttags toe te voegen kun je producten beter organiseren en wordt het zoeken op de site eenvoudiger voor de bezoeker. 

De tags worden weergegeven op de productpagina. Wanneer een bezoeker klikt op één van de tags zullen alle producten met die specifieke tag worden weergegeven op nieuwe pagina. 

Voor bijvoorbeeld een iPhone kun je werken met de volgende tags: mobiele telefoon, iPhone, Apple, 14 mini, Wifi, 5G, GPS.

Stap 4: Categorie selecteren en publiceren

Aan de rechterzijde zie je verschillende productcategorieën waar je het artikel in kan plaatsen. Alles over het aanmaken van productcategorieën in WooCommerce vind je in de handleiding productcategorieën aanmaken in WooCommerce

Selecteer de productcategorie waar je het artikel in wil plaatsen en vervolgens gaan we het artikel publiceren
 

Het product publiceren


De zichtbaarheid kan op de volgende manieren worden weergegeven:

Catalogus & zoeken Het product is bij deze optie overal zichtbaar in de webshop

Catalogus Het product is zichtbaar in het overzicht van de webshop maar niet in de zoekresultaten.

Zoeken Het product is alleen zichtbaar wanneer er op gezocht wordt via het zoekformulier.

Verborgen Het product wordt alleen weergegeven op de specifieke product pagina.

Uitgelicht product Wanneer je een artikel wilt uitlichten in de webshop vink je de optie Uitgelicht product aan. 

Wanneer je tevreden bent over de product informatie en alle instellingen kunt je het product publiceren. Je doet dit via de blauwe publiceer knop aan de rechter bovenzijde van de pagina.